Українська щодня: 30 днів, які змінять мовну поведінку вашої дитини

Мова не зберігається автоматично, вона живе там, де їй приділяють час, увагу і любов

Навіть улітку, коли здається, що життя має трохи сповільнитися, українські родини живуть між сиренами, новинами про атаки. У цьому нестабільному світі є речі, які ми можемо дати дитині як опору. Мова є однією з них. Саме вона стає джерелом впевненості та приналежності.

У двомовному (або багатомовному) середовищі мовна поведінка дитини формується насамперед у родині. Саме родина створює перші й найсильніші «мовні правила гри»: якою мовою говоримо? Яка мова звучить у теплі моменти?

Наукові дослідження сімейної мовної політики демонструють:

  • регулярна присутність мови в емоційно значущих ситуаціях зміцнює її в мовному репертуарі дитини;
  • навіть за умов домінування іншої мови в соціумі, сімейна стратегія здатна зберегти домашню мову як активну.

Саме для цього я створила «мовний щоденник» – практичний план, який допоможе впровадити українську у щоденне життя легко, цікаво і без конфліктів. Це нескладний родинний челендж, де ви щодня робите просту дію – гру, розмову, ритуал – і помічаєте, як мова зʼявляється (і закріплюється як практика) у вашому родинному спілкуванні.

Коротко про формат:

  • 4 тижні / 7 днів–- структуровано, але гнучко;
  • теми: увага до мови, гра, емоції, стратегія;
  • підходить для дітей 5–10 років;
  • розроблено з урахуванням трикомпонентної моделі:
  • дитина як мовна особистість;
  • родина як середовище, що задає ритм;
  • соціум як простір взаємодії та викликів;
    • для родин в Україні та за кордоном.

    ТИЖДЕНЬ 1.

    Мова як увага: помічаємо українську.

    Мета: активізувати усвідомлення мовного середовища – дитини й дорослого.

    • Спостерігайте: якою мовою говорять навколо? Де звучить українська?
    • Визначте «українське місце» вдома (наприклад, «куточок для українських історій»).
    • Оберіть «слово дня» і використовуйте його у різних контекстах.
    • Придумайте ім’я для улюбленої іграшки українською.
    • Зробіть український плейлист із дитячих пісень (казок).
    • Почніть короткий вечірній ритуал українською (одне речення-побажання).
    • Позначте на календарі, які дні ви говорили українською.

    ТИЖДЕНЬ 2.

    Мова як дія: граємо, читаємо, говоримо.

    Мета: створити позитивні, емоційно приємні мовні ситуації.

    • Грайте в українськомовну гру (класичне «Хто я?»).
    • Прочитайте разом короткий текст (казку), і обговоріть 1 запитання.
    • Придумайте історію про себе, але в стилі казки (з українським героєм).
    • Зробіть лексичне полювання: знайдіть 5 слів на кухні (або в іншому просторі) українською.
    • Розмовляйте з дитиною про її день – хоча б 10 хвилин лише українською.
    • Напишіть разом записку для когось із родини українською.
    • Подивіться мультик українською, і намалюйте персонажа, який сподобався найбільше.

    ТИЖДЕНЬ 3.

    Мова як почуття: емоційна присутність української.

    Мета: зробити українську мовою близькості, підтримки, гумору.

    • Скажіть дитині 3 компліменти українською (з поясненням).
    • Розкажіть щось про своє дитинство українською.
    • Придумайте спільний українськомовний жарт.
    • Спитайте: «Коли тобі приємно чути українську?», послухайте відповідь.
    • Зробіть разом щось приємне (печиво, малюнок), і розмовляйте при цьому українською.
    • Попросіть дитину вигадати українське прізвисько для себе, або когось із родини.
    • Заведіть мініщоденник вдячності, у який кожного дня записуйте хоча б одне речення українською.

    ТИЖДЕНЬ 4.

    Мова як стратегія: домовляємося і закріплюємо успіх.

    Мета: перетворити мову на частину родинної стратегії.

    • Складіть разом «мовний договір»: коли, де і як українська буде звучати вдома.
    • Оберіть 2 «українські зони» – наприклад, «на кухні» та «перед сном».
    • Запропонуйте дитині скласти список українських слів, які їй подобаються (доповнюйте його регулярно).
    • Подивіться фільм або блог, нехай дитина лишить коментар українською.
    • Знайдіть (або створіть) онлайн-групу / гурток українською.
    • Підсумуйте: які слова / вислови дитина вивчила /повторила за 3 тижні?
    • Запитайте: «Що з того, що ми робили, тобі сподобалось найбільше?» – це ключ до мотивації.

    Мовний щоденник – не інструкція, як виховати «правильну» дитину.

    Це запрошення помічати, слухати й говорити українською разом, бо мова не зберігається автоматично. Вона живе там, де їй приділяють час, увагу і любов.

    Успіхів!

    Автор: Ольга Шевчук-Клюжева, кандидатка філологічних наук, соціолінгвістка.

    Оригінал публікації

    Джерело: childdevelop.com.ua

    No votes yet.
    Please wait...

    Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *