Ранній розвиток: ростимо генія?

У нас про ранній розвиток дитини заговорили порівняно недавно. Відтоді, як багато мам перестали в обов’язковому порядку віддавати малюків у ясла і впритул зайнялися їх вихованням. А от на Заході раннім розвитком дітей займаються понад сто років.

Дитячі психологи в один голос стверджують, що мозок дитини формується до трьох років, а росте він максимум до семи. Тобто що більше знань вам удасться вкласти в голову свого малесенького чада, то розумнішим воно буде потім. Але чи так це насправді? І чи не позбавляють наполегливі батьки своїх малюків радощів дитинства, змушуючи з пелюшок опановувати ази науки?

Зараз у моді дві головні теорії раннього розвитку, розроблені Марією Монтессорі та Гленом Доманом.

Марія Монтессорі

Перша жінка-лікар в Італії, яка створила на початку XX століття власну систему навчання дітей. Марія Монтессорі вважала, що для духовного розвитку дитини важливо навчити її відчувати. Вона пропонувала навчати дітей моториці й сенсориці, а також розвивати в них навички письма, читання й лічби.

Виховуючи, потрібно дати дитині можливість зв’язати весь набутий досвід у єдине ціле. Тоді сенсорний і моторний досвід перетворюються на «знання, що стало плоттю». Марія Монтессорі стверджує, що «в розумі немає нічого такого, чого раніше не було б у відчутті».

Монтессорі-матеріали допомагають дітям пізнати своє тіло, побудувати його схему, удосконалюють координацію рук, ніг та очей. Це допомагає розвинути в малюка точніші й гармонійніші рухи. За системою Монтессорі рухи, з’єднані з враженнями та почуттями, створюють основу для духовного розвитку.

Глен Доман

Наприкінці 40-х років минулого століття американський учений Глен Доман працював із розумово відсталими дітьми. Він навчав їх читати, показуючи картки зі словами, написаними дуже великим червоним шрифтом, і ці слова голосно вимовляв уголос. Весь урок займав 5-10 секунд, але таких уроків на день було кілька десятків. У результаті навіть розумово відсталі діти починали швидко читати, а за розвитком випереджали здорових дітей. Навчання за його методом ефективне лише в період росту мозку дитини, тобто до трьох років.

В інституті Глена Домана діти двох, трьох, чотирьох років починали читати, чудово освоювали математику, ставали справжніми ерудитами, і разом з тим, були чудово розвинені фізично: вони добре плавали, бігали, лазили. Творчі можливості цих дітей були настільки широкі, що сам Глен Доман називав їх дітьми Відродження.

У США зараз активно використовують цей метод, а його якість підтверджують результати. Відомо, що вже 10 нобелівських лауреатів навчалися в дитинстві за методикою Глена Домана.

Що допомагає розвивати дитину?

Картки, монтессорі-матеріали – все це цікаво, важливо й потрібно. Але виховати розумну людину можна й простішими методами. Інтуїтивно про них знає кожна мама. Та й на практиці застосувати ці знання значно простіше, ніж вивчати складні методики раннього розвитку.

Світ пізнається через гру

Яскраві й красиві іграшки – не лише прикраса дитячої кімнати. Це найважливіші елементи розвитку дитини, доступ до яких у малюків має бути постійним. Грайтеся зі своїм малюком! Батьки повинні навчити дітей гратися, показати їм, як зробити забаву цікавою й захоплюючою.

Дитячу кімнату краще обладнати за тими законами, які вивела Марія Монтессорі. Умовно розділіть її на три зони: спортивна, сенсорна (тут повинні бути предмети різної фактури, вода, масажні м’ячики, коробочки з різними запахами), ігрова.

 

Що має бути в арсеналі іграшок?

– М’які іграшки й ляльки (після року)

– Конструктори (і у хлопчиків, і в дівчаток)

– М’ячі (гратися ними можна і вдома, й надворі)

– Спортивний куточок (шведська стінка, мати, гойдалки, батут, гірка)

– Рольові набори (для дівчаток – лялькові будиночки, посуд, для хлопчиків – інструменти, гаражі та машинки)

– Музичні інструменти (синтезатори, сопілки, барабани)

– Олівці, пластилін, кольоровий папір, ножиці, клей.

– Книжки з яскравими малюнками (показувати їх і розповідати цікаві історії можна з пелюшок).

Музика, іноземна мова чи басейн?

Якщо батьки прагнуть виховати маленького генія, то малюкові дістається по повній програмі: його водять у всі секції відразу. Малюк, не встигнувши вирости з памперсів, з ранку до вечора зайнятий уроками. Батьки задоволені, але результатів наполегливої праці не видно.

Іноземні мови даються тяжко, скрипка видає лише противні звуки, а в басейн малюк іде зі скандалом. Чи варто перевантажувати вашу дитину? Подумайте, може для неї зараз важливіша спокійна прогулянка по лісу з мамою? Або вона мріє погратися у дворі з однолітками?

Звісно, що раніше малюк почне опановувати ази науки, то краще для нього. Але чи так необхідно позбавляти дитину простих дитячих радощів?

Наведемо висловлювання директора Асоціації раннього розвитку та організації «Навчання талантів», японського вченого і підприємця Масару Ібука:

– Мене часто запитують, чи допомагає ранній розвиток виховувати геніїв? Я відповідаю: ні. Єдина мета раннього розвитку – дати дитині таку освіту, щоб вона мала глибокий розум і здорове тіло, зробити її тямущою й доброю.


Як гадаєш, геніями народжуються чи стають?

Джерело: lady.tochka.net

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *