Ексочільниця МОЗ Уляна Супрун на своїй сторінці у Фейсбуці дала алгоритм дій, якщо відмовляють у гарантованих медпослугах.
З квітня 2020 року стартував другий етап трансформації системи охорони здоров’я. Тепер пацієнти можуть отримати гарантовані медичні послуги не лише на рівні первинної меддопомоги у свого сімейного лікаря, терапевта чи педіатра. Список медпослуг, які можна отримати гарантовано і безоплатно, значно розширився і включає амбулаторну і спеціалізовану медичну допомогу.
Утім, трапляється таке, коли медзаклад має договір з Національною службою здоров’я України, але все одно вимагає у пацієнтів гроші за те, що вже оплачується державою з коштів платників податків. Або ж просто відмовляється надавати ту чи іншу послугу.
Важливо запам’ятати кожному пацієнту — медичні заклади, які підписали договори з НСЗУ на надання конкретних гарантованих медичних послуг, зобов’язались надавати їх громадянам безоплатно. Натомість медзаклад отримує кошти напряму від НСЗУ за конкретно надану послугу за визначеним і чітким тарифом.
Вимагати додатково кошти за це чи відмовляти у наданні послуги у медзакладі не мають права.
Нижче вся інформація, яку має знати кожен пацієнт, а також алгоритм дій у разі порушення медзакладом чи конкретним лікарем права пацієнта на безоплатну медичну допомогу у межах програми медичних гарантій.
Які медичні послуги покриває програма медичних гарантій, і їх можна отримати безоплатно? Ось повний перелік:
- Первинна медична допомога. Сюди входять консультації з лікарем, з яким пацієнт уклав декларацію, скерування лікарем до вузькопрофільних фахівців, вакцинація за календарем щеплень, супровід пацієнтів із хронічними хворобами.
Окрім цього в пакет входять такі діагностичні процедури та аналізи: загальний аналіз крові з лейкоцитарною формулою, загальний аналіз сечі, глюкоза крові, загальний холестерин, вимірювання артеріального тиску, електрокардіограма, вимірювання ваги, зросту, окружності талії, швидкий тест на вагітність, швидкий тест на тропонін, швидкі тести на ВІЛ, вірусні гепатити. - Екстрена медична допомога.
- Амбулаторна вторинна (спеціалізована) та третинна (високоспеціалізована) меддопомога дорослим і дітям, включаючи медичну реабілітацію та стоматологічну допомогу.
- Мамографія грудних залоз.
- Гістероскопія (діагностична / з ендоскопічною маніпуляцією).
- Езофагогастродуоденоскопія (діагностична / з ендоскопічною маніпуляцією).
- Колоноскопія (діагностична / з ендоскопічною маніпуляцією).
- Цистоскопія (діагностична / з ендоскопічною маніпуляцією).
- Бронхоскопія (діагностична / з ендоскопічною маніпуляцією).
- Лікування пацієнтів методом екстракорпорального гемодіалізу в амбулаторних умовах.
- Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах.
- Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій.
- Медична допомога при гострому мозковому інсульті.
- Медична допомога при гострому інфаркті міокарда.
- Медична допомога при пологах.
- Медична допомога новонародженим у складних неонатальних випадках.
- Діагностика та хіміотерапевтичне лікування онкологічних захворювань у дорослих та дітей.
- Діагностика та радіологічне лікування онкологічних захворювань у дорослих та дітей.
- Психіатрична допомога дорослим та дітям.
- Діагностика та лікування дорослих та дітей із туберкульозом
- Діагностика, лікування та супровід осіб із вірусом імунодефіциту людини.
- Лікування осіб із психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів із використанням препаратів замісної підтримувальної терапії.
- Стаціонарна паліативна медична допомога дорослим та дітям.
- Мобільна паліативна медична допомога дорослим і дітям.
- Медична реабілітація немовлят, які народились передчасно та/або хворими, упродовж перших трьох років життя.
- Медична реабілітація дорослих та дітей від трьох років з ураженням опорно-рухового апарату.
- Медична реабілітація дорослих та дітей від трьох років з ураженням нервової системи.
- Екстрена медична допомога пацієнтам з підозрою або встановленим захворюванням на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2.
- Медична допомога, яка надається мобільними медичними бригадами, що створені для реагування на коронавірусну хворобу (COVID-19).
- Стаціонарна допомога пацієнтам з коронавірусною хворобою (COVID-19).
Тут всі медзаклади в Україні, які уклали договори з НСЗУ: https://bit.ly/39ClpZr Ви можете знайти заклад, який уклав договір на надання тої чи іншої послуги, і звернутися безпосередньо в нього (якщо у вас є направлення від вашого сімейного лікаря, терапевта чи педіатра).
Медзаклади мають право надавати платні медичні послуги, які не входять до програми медичних гарантій. Оплата має здійснюватися у вигляді офіційних платежів за надання платних послуг. Тобто це має бути офіційна проплата з чеком, на якому вказано за що ви платите і кому.
Крім цього, є список ліків, які лікарні мають закуповувати обов‘язково. Вони входять до Національного переліку лікарських засобів.
Всі медзаклади зобов’язані публікувати залишки ліків, закуплених за кошти платників податків. Переглянути їхню наявність можна тут: https://eliky.in.ua/ Або на інформаційних стендах безпосередньо в закладах охорони здоров‘я чи на офіційних сайтах регіональних департаментів та управлінь.
Якщо вам відмовляють у наданні медичної послуги в межах пакету медичних гарантій, вимагають гроші додатково за послугу, яка має надаватися безоплатно, вимагають придбати ліки, які зобов’язана закуповувати лікарня і публікувати їхні залишки у відкритих джерелах, — що робити?
На сайті НСЗУ можна оформити електронну скаргу, якщо вам відмовили у наданні медичної допомоги чи вимагали гроші за послуги, які є гарантовано безоплатними: https://bit.ly/3hIJO2o
Також можна зателефонувати в контактний центр Національної служби здоров’я за номером 16-77. Всі дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів безоплатні. Але зауважте, що дзвінок у контакт-центр не є миттєвим рішенням проблеми.
Оператор контакт-центру НСЗУ не подає офіційне звернення замість пацієнта. Але зафіксує факт порушення закладом умов договору з НСЗУ та допоможе правильно подати офіційне звернення.
Якщо вам відмовляють у безоплатній консультації за електронним направленням, спочатку варто звернутися до головного лікаря медзакладу. Якщо проблема не вирішиться, треба залишити скаргу в НСЗУ чи зателефонувати в контакт-центр.
Телефонуйте на гарячі лінії ваших міських держадміністрацій і залишайте скарги, вказуючи ПІБ і посаду співробітників закладів, які відмовляють у гарантованих медичних послугах, а також ПІБ головного лікаря.
Джерело: gre4ka.info